Medlem af:

Uddannelsesudvalg

Opgave: Udvalget forestår og koordinerer klubbens uddannelsesaktiviteter.
Fredericia Kajakklub er medlem af både Dansk kano- og kajakforbund (DKF) og Dansk Gymnastik og Idrætsforbund (DGI), og benytter begge landsorganisationers uddannelsestilbud. – afhængigt af bådtype.

Havkajakuddannelsesniveauer i DKF og DGI:
  • IPP1 Kompetencer:Fladt vand stort set ingen vind.
  • IPP2 / Havkajakroer 1 Kompetencer: <0,5 m bølger. Vind max 6m/s sommer.
  • IPP3 / Havkajakroer 2 Kompetencer: <1 m bølger - vind max 8 m/s hele året.
  • IPP4 / HK Instruktør 2 Kompetencer: Turleder - <1,25 m bølger - vind 10 m/s.
  • IPP5 / Havkajakvejl.   Kompetencer: Turleder. Danske og fremmede farvande.  Vind max 13 m/s. Bølger og strøm.
Uddannelsesniveauer i turkajak DKF
  • IPP1: Intro, basale færdigheder
  • IPP2: Frironingsniveau, relativt fladt vand, ro teknik
  • IPP3: Videregående niveau, fokus på træning/konkurrence
For begyndere:
  • Evt prøve/intro dage
  • Begynderforløb – IPP 1+2/DGI roer 1 -  i hav- og turkajak
Videregående undervisning – efter bestået begynderkursus:
Det er udvalgets mål, at det enkelte medlems udvikling fortsætter efter frironing, derfor vil der i løbet af året blive udbudt en del muligheder for videre dygtiggørelse:
  • Spotkurser - f.eks teknik, bølger, rul etc – typisk  aften,½ eller 1 dags kurser
  • Vinterkursus/sikkerhed i koldt vand
  • Svømmehalstræning  med kajakker – redninger og evt rul
  • DGI havkajakroer 2 – udvidede færdigheder  (forberedende til EPP3 prøve) 3 dages kursus
  • Externe kurser i DGI eller DKF sammenhæng
Instruktøruddannelse:
Klubben kan altid bruge kvalificerede instruktører, og der kan i et omfang afsættes ressourcer til uddannelse af nye instruktører.

Forløbet vil typisk være flg:
IPP2 – DKF/DGI Klubinstruktør – EPP3/Dgi havkajakroer 2 – DKF Instr 2/DGI Havkajakinstr 1
Generelt skal kandidaten have bestået et færdighedsniveau min 1 trin over det niveau, kandidaten skal undervise på.

Skulle du have lyst til at deltage i instruktøruddannelse, så kontakt venligst uddannelsesudvalget..

Udvalgets medlemmer:
Formand: Claus Prehn